“Het is tijd voor een nieuwe tijd”. Met deze boodschap brengt de Gorcumse zanger, pianist en songwriter Daniel Roos zijn debuut cd “A New Time” ten gehore. Na enkele cd’s in eigen beheer uit te hebben gebracht en met verschillende formaties, verschillende stijlen gespeeld te hebben, met optredens op Festival Mundial, in Tivoli, de 013 en zelfs een tournee in Zuid-Afrika met de Gorcumse rapformatie de Devastators, is het nu tijd om zijn eigen werk aan het grote publiek te presenteren. Daniel Roos (21) is geboren en getogen in Gorinchem. Als jonge singer/songwriter, al schrijvend vanaf zijn 10e jaar, begon hij jaren geleden zijn eerste bandje, en heeft sindsdien in verschillende bands gespeeld. Hiermee heeft hij zijn muzikale horizon flink verbreed, door vele stijlen te spelen, variërend van nederpop en rockmuziek tot funk en zelfs wereldmuziek.
Naast enkele side-projects stort Daniel zich nu volledig op zijn carriëre als zanger, toetsenist en songwriter. Met veelal melancholische en nostalgische songs brengt hij een moment van bezinning in deze tijden van verwarring. Teksten over liefde, de waanzin van het ons bestaan, teksten die spreken van verlangen en eerlijkheid. Verlangen naar eerlijkheid...
In zijn muziek observeert Daniel de wereld om zich heen en laat hij zijn eigen dromen en gedachten los op de werkelijkheid.
Het begon allemaal begin oktober 2007 in Morija, Lesotho. Na een optreden met de Devastators op het Morija Arts & Cultural Festival, en een live afsluiting met de Zuid-Afrikaanse groep Kwani Experience, volgde een interessante nacht, vol gesprekken, in de foyer van het hotel. Met enkele van de muzikanten van Kwani Experience heb ik uren lang gesproken over de gelijkheid van alle mensen én de ongelijke verdelingen in de wereld. Wij als muzikanten hebben het voorrecht een universele taal te spreken, die bij iedereen ter wereld kan overkomen, én het voorrecht dat mensen luisteren naar onze woorden. Het werd tijd dat mensen van onze generatie zouden opstaan om zich uit te spreken over, en te verzetten tegen, de ongelijkheid en rechteloosheid van mensen in de wereld. We zijn tenslotte allemaal één. Iedereen heeft recht op gelijke kansen en gelijke behandeling, ongeacht huidskleur, taal, afkomst of geloofsovertuiging. We besloten onze talenten in te zetten voor een hoger doel dan slechts entertainment… Een betere wereld.
Eenmaal terug in Nederland, heeft het enkele maanden geduurd voordat ik alle ervaringen en gedachten en gevoelens een goede plek kon geven. Voor mij was duidelijk een nieuwe tijd aangebroken. En zoals besproken met m’n Zuid-Afrikaanse collega’s, was het ook tijd voor verandering in de wereld. De titel voor m’n nieuwe cd was dus al snel gevonden; A New Time.
De titel bestond al in december 2007. En het eerste nummer was er ook al; Coming Home. Dit nummer had ik al met de Devastators opgenomen en uitgevoerd, o.a. in Zuid-Afrika, bijvoorbeeld in een jeugdgevangenis in Pretoria. Daar zitten jongens tussen de 12 en 17 jaar soms wel drie jaar in voorarrest, en velen van hen sterven dan ook al voor ze voor de rechter verschijnen, door aids, moord of zelfmoord. Deze jongens zongen luid en duidelijk, sommigen met tranen in de ogen, het refrein van Coming Home mee. Dit nummer moest zeker op de nieuwe cd!
Toch kwam na maanden schrijven pas het tweede nummer voor A New Time. In mei heb ik voor het eerst een tekst afgemaakt en opgenomen, voor het nummer I Just Can’t Help Myself, een duet met zangeres Esmee Donker. Ik kon zelf terughoren dat ik inmiddels, veel beter dan voor m’n ervaringen in Zuid-Afrika, meer gevoel kwijt kon in zowel het schrijven als het zingen en spelen van m’n eigen nummers. Niet alleen dankzij de ervaringen van het laatste jaar, maar ook door muzikale lessen én levenslessen van mijn leermeesters Joseph Bowie (Defunkt) en Frank Magongwa (Kwani Experience).
In juni werd ik benaderd door Sherlie Matthews, die in de jaren 60 als songwriter en producer voor het Amerikaanse label Motown werkte (ze schreef en produceerde o.a. voor de Jackson Five, de Temptations en Diana Ross and the Supremes). Later deed zij ook achtergrondzang voor artiesten als Joe Cocker, de BeeGees, Stevie Wonder, Barbra Streisand en Elton John. De lijst met credits was ongelofelijk. Bijna alle muziek waar ik van kinds af aan naar luister kwam langs. Ze was meer dan bereid om me te helpen, op elke mogelijke manier. Dit motiveerde me nog meer om aan het schrijven te gaan. Het langverwachte album moest er komen, en ik kon nu op de hulp rekenen van ervaren en gerespecteerde muzikanten.
Het was echter nog niet de tijd om voor opnamen naar Amerika te gaan. Hier was het budget niet voor, en ik zou daar opnieuw contacten moeten opbouwen. Dit project moest ik dan toch maar zelf op poten zetten. Voor alles is een tijd.
Maar een cd zelfstandig en zo professioneel mogelijk opnemen zou een behoorlijk karwei worden. De demo opnamen waren er gelukkig al grotendeels, dus het concept lag klaar. Ik besloot ermee naar Fred Delfgaauw (theatermaker en eigenaar Theater Peeriscoop) te gaan. Fred heeft als artiest erg veel opgebouwd en zelfstandig hard gewerkt om zijn dromen te verwezenlijken. Hierin is hij een voorbeeld voor me, en daarnaast gelooft hij al geruime tijd in mijn muziek. Wellicht kon hij mij de nodige adviezen geven om een goede start te maken voor deze grote onderneming. Het was in september 2008 dat we bij elkaar kwamen in de foyer van Theater Peeriscoop. Hier legde ik Fred mijn plannen voor. Hij besloot mij te helpen, vanuit het mooie ideaal om dromen een kans te geven en talent te steunen. Er werd een datum geprikt om de cd te presenteren, en voor deze datum zou de cd dus klaar moeten zijn, en daarbij zouden hij en zijn personeel mij vanaf dat moment ook in steunen.
Alles werd ingezet om dit project tot een succes te brengen. Er werden sponsors gevonden, die geloven in de muziek en het idee achter het album, en ik sprak mijn muzikale netwerk aan zodat mijn muziek op de juiste manier op de plaat zou komen te staan. Jaren 60 en 70 invloeden speelden bij zowel het schrijven als arrangeren van de muziek een grote rol. De muziek uit die tijd heeft mij sterk beïnvloed, en heeft naar mijn idee de warmte en puurheid die ik ook met mijn nummers probeer over te brengen.Het lag dus al voor de hand dat Sherlie Matthews absoluut een rol moest krijgen op deze plaat. Ze heeft me toegezegd om samen met Jim Gilstrap, bekend van o.a. “Swing Your Daddy” en achtergrond zang bij Michael Jackson en Stevie Wonder, de achtergrondzang te verzorgen voor vier nummers. Ex-BeeGee Vince Melouney uit Australië, met wie ik al enkele jaren erg goed contact heb, wilde ook graag meewerken en heeft voor twee nummers de gitaarpartijen ingespeeld. Zo ook Michael Bizar, sessiegitarist uit Los Angeles en vaste gitarist van A.J. Croce.
Joseph Bowie (trombone) en Jonny Boston (saxofoon) hebben vervolgens de, al uitgeschreven, blazers partijen voor hun rekening genomen.
Het muzikale begin was al gelegd met drummer Jeffrey van Duffelen (Mick Taylor, Snowy White) die me al vorig jaar had aangeboden om drumpartijen op te nemen, wanneer ik weer een cd zou gaan opnemen.
In de afgelopen maanden heb ik vele uren met Dennis van den Dool (geluidstechnicus van Fred Delfgaauw) samen gezeten, om alle muziek, opgenomen op 3 verschillende continenten, op de juiste manier bij elkaar te zetten. Na 15 maanden is het resultaat de nieuwe cd A New Time, met 12 nieuwe nummers, inclusief Coming Home. Enjoy!
Van de cd “A New Time” wordt het nummer “Celebrate This Life” opgedragen aan de actie “Fietsen Voor Lucht” (www.fietsenvoorlucht.nl) waarmee door de 10-jarige Nigel van den Berg geld wordt ingezameld voor zijn ziekte Cystic Fibrosis, ook wel taaislijmziekte genoemd. Dit geld gaat naar de NCFS voor onderzoek.
Voor meer informatie over Daniel Roos kunt u terecht op www.danielroos.com diverse van zijn nummers zijn te horen op zijn Myspace pagina
Together we can do so much… (foto's: Kobalt Fotografie BFN, Sliedrecht)
TOEN & WELDRA
Jaren geleden ontsproot het idee voor een kunstenaars magazine in Noordoost Groningen. Toendra werd opgericht door Mirjam Heemskerk, Gerrit Klaassen en Henk Ganzeboom. Al snel kwam het idee om landelijk te gaan. Inmiddels zijn de makers uitgewaaierd over Europa, en is Toendra toegankelijk voor iedereen die de Nederlandse taal beheerst. Er zijn twee afleveringen uitgebracht op ouderwets papier, maar nu.....via het web. Wij plaatsen creatieve, kunstzinnige, literaire en muzikale projecten van over de hele wereld, zolang het maar in het Nederlands is.
