TOEN & WELDRA

Jaren geleden ontsproot het idee voor een kunstenaars magazine in Noordoost Groningen. Toendra werd opgericht door Mirjam Heemskerk, Gerrit Klaassen en Henk Ganzeboom. Al snel kwam het idee om landelijk te gaan. Inmiddels zijn de makers uitgewaaierd over Europa, en is Toendra toegankelijk voor iedereen die de Nederlandse taal beheerst. Er zijn twee afleveringen uitgebracht op ouderwets papier, maar nu.....via het web. Wij plaatsen creatieve, kunstzinnige, literaire en muzikale projecten van over de hele wereld, zolang het maar in het Nederlands is.

Reclame Klassiekers

De tentoonstelling ReclameKlassiekers toont u Nederlands meest spraakmakende en onvergetelijke reclames van de afgelopen 100 jaar. De olifant van Rolo, de supermarktmanager van AH, het bessenmannetje Flipje van Tiel, de zwanen van KLM; Wie kent ze niet? Reclame hoort bij ons leven. Reclame houdt ons een spiegel voor. Zij vertelt ons over de tijdgeest, over onze cultuur en vooral iets over onszelf.

Centraal in de tentoonstelling staan de 150 belangrijkste ReclameKlassiekers uit de Nederlandse geschiedenis. De campagnes die onderdeel zijn geworden van het Nederlands erfgoed. Campagnes die bij vrijwel iedereen herinneringen oproepen en gevoelens losmaken. De tentoonstelling is onderverdeeld in verschillende periodes en thema’s. Het geheel wordt tot leven gebracht met bioscoop- en televisiereclames, tijdsfragmenten, origineel materiaal en een groot aantal verassende activiteiten. ReclameKlassiekers is niet alleen het leukste geschiedenisboekje, maar ook de leukste tentoonstelling van Nederland.

ReclameKlassiekers is tot en met 27 februari elke dag geopend van 11.00 tot 17.00 uur. De tentoonstelling is toegankelijk voor alle leeftijden. Ingang: Onder de grote klokkentoren, naast het Beurs van Berlage café.

Tijdens de tentoonstelling ReclameKlassiekers worden er dagelijks Happy Hour Colleges gegeven in het Beurscafé van de Beurs van Berlage om 17.00. Leuke en inspirerende onderwerpen worden gedurende 45 minuten op een aansprekende manier gepresenteerd door gerenommeerde sprekers uit de reclamewereld en aanverwante vakgebieden. Leerzaam, fun en vrij toegankelijk. Zie Happy Hour Colleges.

De tentoonstelling ReclameKlassiekers is een initiatief van het ReclameArsenaal; dé plek waar je alles vindt over heden en verleden van de Nederlandse reclame. Via www.reclamearsenaal.nl zijn meer dan 50.000 reclame uitingen op te vragen. De collectie vormt de basis van tentoonstellingen en publicaties. Zo wordt tegemoet gekomen aan de groeiende informatiebehoefte van communicatieopleidingen, culturele instellingen, de media en de reclamebranche zelf.